Annons:
Etikettappar
Läst 8178 ggr
akvarium123
2018-03-07 17:51

Cancer med Apple Watch

Hej!

Jag läste någonstans på någon iFokus chatt (Som länkade till en annan iFokus sajt) att man kunde utveckla cancer om man hade mobilen i fickan/för nära kroppen helt enkelt. Och att den rekommenderade längden var att ha den ca 0,8 m från kroppen hela tiden. Men jag tänker att Apple Watch bör ju då ge hur mycket strålning som helst till mig. Eller jag antar att det är strålningen som ger cancer eller rättare sagt utvecklar cancer. Som sagt har bara hört detta men tänker att tänk om det är sant. Då är det väl inte alls bra att man har den på sig??

Annons:
[[Lovemyselff]]
2018-03-07 17:54
#1

Hade det varit farlig= Bort plockat från marknaden

papa-bear
2018-03-07 18:02
#2

den där diskussionen har funnits ända sedan mobilens tillkomst, att strålvärdena är för höga. om du tittar på specifikationerna till telefoner eller annat som sänder signaler, finns det något som heter sar-värde, och Alla mobiltelefoner som säljs inom EU har ett SAR-värde som ska vara lägre än gränsvärdet för radioexponering. Det gäller om du använder telefonen på det sätt som beskrivs i manualen.

Gränsvärdet är satt till en nivå långt under de nivåer där det finns säkerställda hälsorisker. För mobiltelefoner är gränsvärdet 2 watt per kilogram kroppsvävnad (W/kg).

Huygens
2018-03-07 18:14
#3

Kaliforniens hälsomyndighet avråder från att kontinuerligt ha mobilen intill kroppen. En mobiltelefon bör förvaras minst 6 dm från kroppen (tråd) och bör heller inte hållas mot huvudet.

Officiellt tillåtet SAR-värdet är mer än 1000 (tusen) gånger så högt som vad dom skadliga värdena anses vara enligt vissa forskarrapporter sedan år 2005.

#1 Hade det varit farligt = RoundUp, ogräsmedlet som ger cancer enligt hemligstämplade USA-studier från år 1978, är fortfarande kvar på marknaden.

Vissa mobiltillverkare skriver att mobilen ska hållas 5/8-dels tum (USA-mått) från huvudet vid användande, det är 15 mm, men skyddar bara från att proteinerna i hjärnan inte koagulerar pga uppgettningen från mikrovågorna. Säkerhetsavstånden det pratas om i Kaliforninen är betydligt längre och avser andra mindre välkända skadliga effekter som ger cancertumörer i hjärnan.

Niklas
2018-03-07 19:57
#4

Apple Watch har svagare sändare än telefoner. De ska bara nå till telefonen, inte till närmaste telestation.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
2018-03-08 13:46
#5

#3 Har för mig att USA har högre effekt på sina telefoner i vissa stater. Dessutom - hur mycket är en forskarrapport från 2005 värd? Borde hänt ngt dom senaste 13 åren……😇

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Huygens
2018-03-08 14:25
#6

#5 Från år 2005, varje år fram tills nu, dvs många forskarrapporter som entydigt pekar i samma riktning. Till slut fick mängden forskningsresultat effekt.

Orsaken är inte känd, men en del forskare tror att mikrovågorna från mobiler och mobilmaster påverkar dom svaga van der Waalsbindningarna mellan atomer och över tid orsakar defekter i hjärnan och i organ i kroppen. Vi har ju ett delvis relaterat fenomen i Sverige där 14 lokförare som körde dom tunga malmtågen mellan Kiruna och Narvik dött av hjärntumörer. Det krävs mycket ström och bildas rejäla magnetfält av dom bastanta lokens elmotorer. Barn som bor i hus under kraftspänningsledningar har högre förekomst av leukemi osv.

Har du fog för annan iakttagelse, länka gärna till källa och förklara.

Annons:
johan
2018-03-08 19:13
#7

Antalet hjärntumörer har inte ökat sedan mobiltelefoner blev mainstream. Apple Watch har dessutom bara wi-fi och bluetooth så det går inte ens att jämföra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Huygens
2018-03-08 19:42
#8

#7 Man bör se upp med både Wi-Fi och Bluetooth. Letar man på nätet, finns varningarna där. Trötthet, sömnsvårigheter, minnesproblem, ringande i öronen som inte är tinnitus osv.

Hjärntumörer ökar. (YT/neverlosetruth, 2018-01-03, 11 min)

akvarium123
2018-03-08 19:59
#9

#1 Det klart att det skulle varit bortplockat från marknaden om det vore farligt. Så många rekommendationer (SAR värdet) vi följer så borde det ju vara bortplockat om de hade hittat någonting. Men tänker ändå att ifall mobilen nu skulle ta och utstråla någon slags strålning så tänker jag väl att klockan är ännu närmare! Den sitter ju på huden! Så är inte chansen enormt mycket större att man får det om man tänker på kontakten. 

Men då jag är extremt dålig på teknik i huvudsak så kan jag ha missuppfattat det mesta.

#4 Absolut men tänker fortfarande att klockan sitter närmare huden än vad mobilen gör och då bör den väl ändå ha någon påverkan.

Niklas
2018-03-08 23:04
#10

#8: Vilken är källan till påståendet att antal hjärntumörer har ökat?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2018-03-08 23:40
#11

#8: Så din källa är alltså den här snubben… som också är emot vaccin bland annat. https://rationalwiki.org/wiki/GreenMedInfo

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Huygens
2018-03-08 23:41
#12

#10 Green Media Information, texten från 2014 har länkarna instoppade lite överallt till ursprungskällorna. (länk)

Det finns andra källor också om man letar lite. En av dom vanligaste tabellerna (PDF-fil) som jag ofta sett användas när folk mäter mikrovågsstrålning i sitt hem kommer från BioInitiative 2012. (länk)

Referenserna är forskarrapporter ända tillbaka från 1970-talet, även om dom flesta är moderna från 2000-talet. (länk)

Också värt att kolla, svenska Strålskyddsstiftelsen. (länk)

"November 2016: Hjärntumörstatistik från Storbritannien visar att förekomsten av maligna hjärntumörer i den vid mobilsamtal mot örat mest exponerade delen av hjärnan (temporalloben) ökade mellan 2005 och 2014. Slutsats: Ökningen skulle kunna vara en effekt av mobilanvändning."

Varje gång jag letat på detta hittar jag något nytt, så jag är inte så noga med att spara länkarna. Jag tror att den intresserade kan hitta mycket mer än vad jag sett hittills.

Den största faran i framtiden kommer kanske att bli 5G, då mobilmasterna måste placeras mycket tätare än idag. Bakom alltihopa står troligen krafter utan ansikten, men Bilderberggruppen spelar en viktig roll, då EU lyder direktiven.

johan
2018-03-08 23:44
#13

Och Strålskyddsstiftelsen, som fått pris för Årets förvillare, är också bara trams. Strålskyddsmyndigheten är en bättre och mer seriös källa. Där kan man bland annat läsa mer fakta om wi-fi.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Huygens
2018-03-09 00:04
#14

#13 Ren smutskastning från Illuminatis frontorganisationer.

Strålskyddsstiftelsen har en rad forskarrapporter om cancer och andra skador av mikrovågs- och elektrostrålning. (länk) --->

"Djurstudie från amerikanska National Toxicology Program NTP visar ökad förekomst av hjärntumör och tumör i hjärtat (schwannom) efter exponering för GSM-strålning (900 och 1900 MHz)"

"Ökat antal patienter med hjärntumör i svenska patientregistret."

"Maj 2017: Fördubblad risk för hjärntumör (gliom) för de som använt mobilen i sammanlagt mer än 558 timmar visar resultat från den kandensiska delstudien inom Interphone (2010) som först nu publicerats."

"Sammantaget visar forskningen förhöjd risk för hjärntumör vid mobilanvändning över tio år."

"Analys av samlad tillgänglig forskning visar liksom tidigare att mobilanvändning ökar risken för hjärntumör. Studier av bättre kvalitet observerade tydliga risker medan studier av lägre kvalitet hade tendens att visa lägre risk tom skyddande effekt."

"Mobilanvändning ökar risken för malign hjärntumör, gliom."

"November 2016: Största mobiltelefonstudien hittills (Interphone) som först publicerades 2010, visar i ny analys risk för malign hjärntumör vid samma sida som mobilen använts."

"Största djurstudien någonsin visar att mobilstrålning orsakar hjärntumör. Från ansedda amerikanska National Toxicology Program, kostade över 200 miljoner kr."

"Mobilanvändare som använder mobilen mer än 1 timma om dagen löper förhöjd risk för spottkörteltumör." OBS!

"Förhöjd risk för hypofystumör kopplas till bland annat mobilanvändning."

"Mycket stor italiensk djurstudie visar att långtidsexponering för ”låga”nivåer av lågfrekventa magnetfält 50 Hz främjar tumörer i bröst."

"Undersökning indikerar att de som ringt mer än 10 samtal per dag har 3 ggr ökad risk för hjärntumör"

"Signifikant ökande antal fall av barn och ungdomar som drabbas av hjärntumör i USA mellan åren 2000 och 2010. Även leukemier och non-hodgkins lymfom ökar bland barn."

"Mobilstrålning orsakar DNA-skada."

"April 2015: Ökande förekomst av patienter som dör av hjärntumör ”av okänd natur”  i svenska slutenvårdsregistret sedan 2008. Parallellt ökar antalet patienter som dör av hjärntumör ”av okänd natur”. Fallen registreras inte i cancerregistret."

annia1
2018-03-09 01:13
#15

Brukar inte hålla med huygens, men det finns rapporter som säger att mobiltelefoner kan orsaka hälsoproblem.

Att avfärda en sida som är suspekt som du gör johan är lite dumt för man måste kolla upp det som de länkar till för att säga om det är trams eller inte. Och även om sidan i sig är suspekt så är många länkar till riktiga medicinska studier.

Det där som skrivs  i #1 att det skulle tas bort om det var farligt. Nej knappast sannolikt då vi i sverige håller på att montera ner det fasta nätet och en stor del i sverige har inte längre tillgång till ett fast nät. Det går fort att nermontera nätet, men tar åtskilliga år att bygga upp det igen om det skulle behövas. 

Så nej att ta bort mobiler lär inte hända inte ens om det verkligen visar sig att ha verkliga negativa effekter. För det tar alldeles för lång tid att få tillbaks det fasta nätet igen.

Nu har jag inga länkar för jag kommer inte ihåg vart jag läst det. Men det är rekommenderat, även från svenskt håll, att man ska använda handsfree. Om det var helt  ofarligt så finns det ingen anledning att rekommendera använda handsfree.

Jag har även läst att mobilstrålning går igenom blod- och hjärnbarriären, vilket är negativt. Och att det vid djurförsök visat sig risken för hjärntumörer ökar markant.

Så det finns nog anledning att ta rapporter om att mobiltelefoner kan orsaka cancer på allvar. 

Hur det är med Apple Watch har jag ingen aning om för jag vet inte hur dom funkar.

.

Tant Grön
2018-03-09 08:57
#16

Läste i en tidning på 70- talet att det var extremt ovanligt med hjärntumörer. Hade inte heller träffat någon eller hört någon som kände någon med hjärntumör innan jag fyllt 50 år. Nu dom sista 5 - 6 åren har jag träffat på 5 personer med hjärntumör.
En av dom är död, en blev handikappad av operationen.  En blev något skadad av operationen. En opererade dom bort ena ögat på. Den fjärde vet jag inte hur det gått för. Den som dog hade mobil i sitt arbete redan på den tiden mobilen kom. Vet att en av de andra också pratade mycket i mobil på grund av arbetet. De andra vet jag inte om de pratade mycket i mobil.

annia1
2018-03-09 14:22
#17

Tant Grön jag har samma erfarenhet. Inte hört talas om det förut. Idag så vet jag tre personer IRL som fått hjärntumör, varav en är död. Och här på iFokus vet jag om tre personer och lika där att en är död. Dock vet jag inte hur mycket de använt mobiler förutom han som jag vet i IRL som är död, han använde mobilen rätt mycket.

.

Huygens
2019-11-27 11:09
#18

Tre dödsfall kopplade till 5G.

Tre personer ur ambulanspersonal har dött i Storbritannien, av oklara anledningar efter att pulserande 5G installerats på ambulanserna. Traditionell media skyller dödsfallen på stressiga arbetssituationer inom vården. En av dom avlidna var 24 år. (YT/Zoon, 2019-11-26, 7 min)

5G har rapporterats av personer på nätet orsaka hjärtproblem, påverkat humöret och mental hälsa.

Niklas
2019-11-29 08:18
#19

#18: Vad har ditt inlägg med Apple Watch att göra?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2019-11-29 10:53
#20

#19 Det är en strålkälla nära människor. Om Apple Watch får 5G stämmer det till eftertanke, t ex PC Mag och Venture.

Annons:
johan
2019-11-29 12:16
#21

Man kan ju bara konstatera att det finns ett genomgående tema här.. Det som är nytt är alltid mest farligt. 

I mitten av 90-talet var GSM livsfarligt. I slutet av 00-talet var 3G livsfarligt (ironiskt nog var de flesta som protesterade mot 3G bosatta i Nacka, där det står en enorm TV-mast…). Sedan var Wifi-livsfarligt. Nu är det 5G som ska koka sönder folks hjärnor och könsorgan. 

Blev 3G mindre farligt med åren? 

Elallergi tycks också försvunnit.

Men det är imponerande att Huygens lyckas få in Strålskyddsstiftelsen, vaccin-motståndare och Illuminati i samma diskussionstråd. Om vi kan få in att jorden är platt, solen snurrar runt jorden och att månlandningen är fejk så blir det full pott!

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2019-11-29 13:43
#22

#20: Jag tycker du drar för långtgående slutsatser. Det är inte ens säkert att dödsfallen har med 5G att göra. Stämmer det inte att huvudhypotesen från dem som arbetar med fallet är att det handlar om självmord på ett företag som anklagas för mobbing av personalen?

» Three dead amid claims of bullying at East of England Ambulance Service NHS Trust | News | The Times

Var snäll och skriv inte mer på den här sajten. Du kommer för långt ifrån ämnet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: